Efterklok

Det är lätt att vara efterklok, t ex:
- Jag skulle aldrig börjat röka.
- Jag skulle ha väntat med att ha sex.
- Jag önskar jag aldrig börjat spela.
- Tänk om jag bara pluggat lite mer.
- Jag borde ha tagit hennes nummer.

Ja usch finns massa saker man önskar att man hade gjort annorlunda.
Men det mesta går tyvärr inte att ändra på, själv så ångrar jag rätt mycket och hade jag fått chansen att leva om mitt liv så hade jag gjort det mesta tvärt om. Men samtidigt så har väl mina upplevelser "format" mig så att säga. Kanske skulle jag inte träffat min älskling om jag inte vore den jag är idag.

Det är så jobbigt att höra, "stressa inte in i saker", medans du samtidigt får höra, "bara du inte ångrar att du inte tog chansen/ gjorde det". Vad ska man göra? Jag och min sambo flyttade ihop rätt tidigt och har nu bott ihop i tre år, men jag kan slå vad om att många tänkte, "stressa inte, du har hela livet på dig", medans jag bara körde på och tog chansen, än så länge så verkar ju jag haft rätt iaf.

Men ibland kanske man ska lyssna på vuxna ändå, trots att dom "inte vet nånting". När du får höra "rök inte", "använd kondom", "skolka inte" så är mitt råd, LYSSNA. Kommer själv ihåg att jag tänkte, -men du röker ju, och alla andra röker, det händer ju aldrig dom något, varför ska inte jag få röka då? Idag önskar jag att jag hade lyssnat, även om jag slutat idag så hade det varit så mycket enklare att aldrig ha börjat.

Att känna sig stressad är värst, "jag vill inte vara sist att kyssa någon eller ha sex", tro mig, är du först önskar du att du hade väntat och är du tidig önskar du att du vore en av dem som väntat också. Du har hittat din "livs kärlek", vänta lite till, och använd skydd. Att bli gravid ung är ingen lek, att göra abort är inte lätt, att berätta för någon är hemskt.

Att skjuta upp saker är fruktansvärt frustrerande sen när du måste ta tag i det igen. Passa på att plugga medans du har ork, och du kommer ha mer ork idag än imorgon. Sökt jobbet nu, vänta inte tills någon knackar på dörren och erbjuder dig ett jobb, det händer mest troligt aldrig. Städa idag, det kommer vara mindre att städa idag än imorgon.
Nä usch, tänk om man bara fått berätta allt till sig själv när man var ung, är fortfarande mycket jag sitter och är efterklok över som jag gör än idag. Tänk bara att få skaka om sig själv och berätta hur du kommer att påverkas av allt senare. Det skulle vara helt underbart, men samtidigt, jag har gjort mycket roligt i mitt liv :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0