Thailand - Phuket

Det var alltså Phuket jag var i, jag höll mig längst stränderna Patong, Karon och Kata beach som ligger bredvid varandra. Patong var stället man festade på och möjligtvis shoppade på, Karon beach var det perfekta mellantinget, där bodde vi även längst.
I Karon beach så var det inte så galet som Patong men det fanns alltid något att göra, att gå ut och bara ta en öl/drink på kvällen och spela lite biljard där var ju superhärligt.
Sedan Kata beach, där var det vackert som attans och lungt. Fanns inte så mycket att göra utan var mest perfekt för att ligga och sola på stranden, för det var otroligt vackert.
Thailand var jätte bra, men alldeles för mycket turistställe, dock så var jag nog på exakt dom ställerna också men man får väl besöka något annat ställe nästa gång, troligtvis Krabi.
I Karon beach var 90 % svenskar typ, smockat med solstolar (dock mindre än patong) med feta eller halvnakna turister. Alla skräddare talade typ svenska och hade man otur så kunde det komma en salig blandning av sopor och avlopps lukt när man satt och åt frukost.
image260

Jag har inte så många andra turistorter jag kan jämföra med, men om jag jämför med Brasilien, så skulle jag nog hellre rekomendera Brasilien helt klart, det är även billigare där och folket är trevligare.
Vi träffade ett par där (svenskt), dom var 19 år tror jag. Iaf, den tjejen hade varit i Thailand 9 gånger... 9!!! gånger liksom, och missförstå mig inte jag är inte avundsjuk, utan undrar snarare har hon bara sett Thailand eller? Hon måste verkligen gilla thailand, men samtidigt så undrar jag om hon har något att jämföra med?
Visst gillade även jag Thailand, men nästa gång åker jag nog till Bali, Maldiverna eller Vietnam kanske. Jätte roligt att få se hur Thailand är då alla snackar om det. Fördelen med Thailand, främst då Phuket, är väl att det finns så otroligt mycket att göra, dvs förutom att ligga på stranden och bara gotta sig. Du kan åka ut till öar, gå på zoo, besöka tempel, åka och fiska, se massa shower osv, så det behöver aldrig bli enformigt. Men annars så tror jag att det går att jämföra ganska väl med turistställen som kreta osv.
image259

Thailand är perfekt för dig som vill åka runt, se vackra öar, shoppa, äta god mat (om du gillar Thaimat dvs) och självklart även för dig som vill ha värme.
Under de två veckor jag var där så var det sol konstant, det regnade en gång mitt i natten, annars så var det bara sol och runt 35 grader varmt, nästan för varmt för att orka ligga i solen.
När man åkte i väg på turer som till Phi Phi öarna och fick besöka bl a Maya Bay där filmen "The Beach" spelades in, det var jätte roligt med det var också överfullt med turister och båtar överallt. Det gick knappt att ta en riktigt fin bild pga allt folk överallt. Trots att ingen bor där. Vilket jag tycker var väldigt tråkigt, men som sagt jag var ju en av dem så man ska väl inte klaga egentligen.
image261
(Maya Bay, "The Beach" en bild på en liten del av alla turister)

I början av resan vart min sambo dessutom sjuk, han fick hosta och snuva och även feber under några dagar, men in på ett "apotek" och ut en minut senare med antibiotika. Han vart aldrig riktigt frisk dock men febern varade bara några dagar. Nu låter det som att jag klagar jätte mycket på Thailand, men så var det väl inte.
Jag hade en jätte bra semester och otroligt roligt/trevligt.
Men självklart finns det vissa saker man önskade vore annorlunda.
image262

Kommentarer
Postat av: s h o p a h o l i c m a m m a n

jag vill till hailand och njuta och shoppa.. åhh.. drömmer mig bort

2008-03-17 @ 19:19:58
URL: http://shopaholicmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0